MANAJEMEN PENINGKATAN AKHLAK MULIA DI SEKOLAH BERBASIS ISLAM

Authors

  • Ririn Nursanti Magister Pendidikan Islam, Alumnus IAIN Purwokerto Guru SMP Al Irsyad Al Islmiyyah Purwokerto Jl. Jatisari 49 A Rt 06/Rw 05 Sumampir Purwokerto Jawa Tengah

DOI:

https://doi.org/10.24090/jk.v2i2.552

Keywords:

Management-noble character-Islamic School, Manajemen-Akhlak Mulia-Sekolah Islam

Abstract

Moral crisis phenomena experienced by our students are at alarming level. Educational institutions come as enlighten bodies to anticipate such situations by optimizing each part of learning environments in order to build student’s characters comprehensively. There is a need of breakthrough innovation of reliable management programs so that the students can get their ready-to-life skills to face the nowadays phenomena as well as the future ones. This article will elaborate the descriptive study of how to manage noble-character improvements particularly in Islamic School. The study shows that the management of improving noble character in the Islamic School must be performed through the following stagess: planning, organizing, mobilizing, and monitoring. The strategy that can be chosen to implement character-educations management in Islamic schools are as follows: 1) Achieve teachers' commitment to the implementation of moral education (teacher component), 2) Integrate character education into the curriculum (curriculum component), 3) Creating a financial plan in favour of the implementation of moral education (financing component), and 4) Designing and creating a school culture based on moral education (management component). Krisis akhlak yang melanda peserta didik saat ini menjadi fenomena sosial yang cukup memprihatinkan. Lembaga pendidikan sebagai pengemban fungsi konservatif/penyadaran diharapkan dapat memanfaatkan dan memberdayakan semua lingkungan belajar untuk melaksanakan proses pendidikan akhlak secara optimal. Sehingga diperlukan upaya inovatif untuk mengembangkan pendidikan akhlak tersebut agar mampu menghasilkan peserta didik yang ready for life di era globalisasi dengan manajemen yang handal. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan manajemen peningkatan akhlak mulia khususnya di sekolah Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa manajemen peningkatan akhlak mulia di sekolah harus melalui tahapan perencanaan, pengorganisasian, penggerakkan, dan pengawasan. Adapun strategi yang dapat dilakukan dalam mengimplementasikan manajemen pendidikan akhlak di sekolah Islam adalah dengan melalui: 1) Mewujudkan komitmen guru dalam pelaksanaan pendidikan akhlak (komponen guru), 2) Mengintegrasikan pendidikan akhlak ke dalam kurikulum (komponen kurikulum), 3) Membuat rencana pembiayaan yang berpihak pada pelaksanaan pendidikan akhlak (komponen pembiayaan), dan 4) Mendesain dan menciptakan budaya sekolah berbasis pendidikan akhlak (komponen pengelolaan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abu Ainain, Ali Khalil, 1995. Falsafah at-Tarbiyah fii al-Qur’an al-Karim. t. t. p.: Dar al-Fikr al- „Arabiy.

Al Albani, M. Nashirudin,2003. Ringkasan Shahih Bukhari: Kitab Adab. Jakarta: Gema Insani Press.

Alavi, Hamed Reza, “al-Ghazali on Moral Education”, dalam Jurnal of Moral Education, Vol. 36, No. 3, pp. 309-319. ISSN 1465-3877 (online) 07/ 030309-11. London: Routledge Publisher, 2007.

Arifin, M.,2003. Ilmu Pendidikan Islam, Tinjauan Teoritis dan Praktis Berdasarkan Pendekatan Interdusipliner. Jakarta: Bumi Aksara.

Al Attas, Naquib, 1979. The Aim And Objectives Of Islamic Education. Jeddah: King Abdul Aziz University.

Danim, Sudarwan, 2006. Visi Baru Manajemen Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Daradjat, Zakiah, 1995. Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga dan Sekolah. Jakarta: Ruhama.

Djatnika, Rachmat , 1996. Sistem Etika Islami (Akhlak Mulia). Jakarta: Pustaka Panjimas.

Ginanjar Agustian, Ary, 2005. Emotional Spiritual Quotient. Jakarta: Penerbit Arga.

Hartani, A.L.2011. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta, LaksBang PRESSindo.

Mahmud al-Hawary, Sayyid, al-Idarah al-Ushush Wa Ususul ‘Ilmiah. Kairo: t.p., Cet.III, t.t.

Masrokan Mutohar, Prim, 2013. Manajemen Mutu Sekolah. Yogyakarta: Ar Ruzzz Media.

Ramayulis, 2006. Ilmu Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia, Cet.V.

S.P. Hasibuan, Malayu, 1996. Manajemen Dasar, Pengertan, dan Masalah. Jakarta: Gunung Agung.

Saefullah, U. 2012, Manajemen Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Sulistyorini, 2009. Manajemen Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras.

Sedarmayanti,2009. Sumber Daya Manusia dan Produktivitas Kerja. Bandung: CV Mandar Maju, 2009.

Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional, Nomor 20 Tahun 2003, Bab I Pasal 1 Ayat 1.

Wiyani, Novan Ardy, 2012. Manajemen Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Pedagogia.

Downloads

How to Cite

Nursanti, R. (2014). MANAJEMEN PENINGKATAN AKHLAK MULIA DI SEKOLAH BERBASIS ISLAM. Jurnal Kependidikan, 2(2), 47–65. https://doi.org/10.24090/jk.v2i2.552

Issue

Section

Articles